
Myth: O masina electrica este la fel de curata pe cat este sursa energiei sale.

In primul rand, emisiile sunt in principal de 3 feluri: 1. CO2 rezultat in urma arderii, 2. NOx (oxizi de azot) rezultati in urma temperaturilor ridicate din camera de ardere si 3. Particule in suspensie (aerosoli), mai pe romaneste fum.
In ceea ce priveste automobilul diesel tipic european, VW Passat 2.0 TDI Euro5, datele privind emisiile declarate de producator sunt urmatoarele: Emisii CO2: 155gr/km, emisii NOx: 0.4-0.6 mg/km. Emisiile de particule in suspensie sunt teoretic 95% eliminate de filtrul de particule. Vom face analiza pe aceste date, insa trebuie amintit faptul ca in Europa nu exista teste independente sau guvernamentale in ciclu de trafic real – nicio companie europeana nu comercializeaza aparatura necesara achizitiei unor asemenea date. Conform unor surse din presa americana, cele doua companii engleze care au intentionat punerea pe piata in Europa a unor asemenea aparate au fost cumparate de gmbh-uri germane cu legaturi directe cu constructorul german Vw. Pentru ca teoriile conspiratiilor nu sunt obiectul acestui articol insa, vom face analiza asa cum am spus pe datele oficiale furnizate de producator.

Pe de cealalta parte, automobilul electric tipic european, BMW I3 (similar Nissan Leaf, Renault Zoe, etc) are un consum mediu de 15 kwh/100km conform rapoartelor oficiale si a datelor achizitionate de la utilizatori (www.spritmonitor.de – peste 1 milion de km parcursi). Emisiile sunt asadar variabile in functie de sursa energiei electrice consumate. Conform Transelectrica, astazi 30 Mai, cand scriu acest articol, distributia surselor arata asa:

Pentru fiecare sursa generatoare exista date oficiale la nivelul Eurostat pentru emisiile CO2 si NOx specifice pe kwh:

conform Eurostat si Transelectrica
Mai jos gasiti 2 chart-uri construite pe baza datelor oficiale ale Uniunii Europene si Transelectrica de mai sus, luand in considerare sursa generatoare a energiei electrice folosite la incarcarea vehiculul electric (in exemplu calculul s-a facut pentru Bmw I3, consum mediu 15kwh/100km) vs Passat TDI.

Charturile sunt doar pentru emisii CO2 si NOx, pana la momentul acesta nu am gasit datele oficiale pentru emisiile de particule in suspensie per kwh de energie produs la nivelul UE, cert este ca in cazul regenerabilelor acestea sunt zero sau aproape zero.

In situatia in care cresterea abrupta a vanzarilor de autoturisme electrice va genera o cerere crescuta de statii de incarcare, dezvoltarea sustenabila va impune conectarea acestor statii la surse de energie regenerabila, caz in care comparatia intre ardere interna si electric devine inutila.