April 19, 2024

Emisii: Electric vs Diesel

Myth: O masina electrica este la fel de curata pe cat este sursa energiei sale.

Aceasta fotografie circula intens in mediul online ca argument aparent logic impotriva masinilor electrice. Este oare conceptul unul viabil?

In primul rand, emisiile sunt in principal de 3 feluri: 1. CO2 rezultat in urma arderii, 2. NOx (oxizi de azot) rezultati in urma temperaturilor ridicate din camera de ardere si 3. Particule in suspensie (aerosoli), mai pe romaneste fum.

In ceea ce priveste automobilul diesel tipic european, VW Passat 2.0 TDI Euro5, datele privind emisiile declarate de producator sunt urmatoarele: Emisii CO2: 155gr/km, emisii NOx: 0.4-0.6 mg/km. Emisiile de particule in suspensie sunt teoretic 95% eliminate de filtrul de particule. Vom face analiza pe aceste date, insa trebuie amintit faptul ca in Europa nu exista teste independente sau guvernamentale in ciclu de trafic real – nicio companie europeana nu comercializeaza aparatura necesara achizitiei unor asemenea date. Conform unor surse din presa americana, cele doua companii engleze care au intentionat punerea pe piata in Europa a unor asemenea aparate au fost cumparate de gmbh-uri germane cu legaturi directe cu constructorul german Vw. Pentru ca teoriile conspiratiilor nu sunt obiectul acestui articol insa, vom face analiza asa cum am spus pe datele oficiale furnizate de producator.

Emisii medii de NOx (noxe, oxizi de azot) pentru principalii producatori europeni, inclusiv fabrici ale producatorilor asiatici si americani din Europa. Nivelele orizontale sunt limitele oficiale Euro5 si Euro6.

Pe de cealalta parte, automobilul electric tipic european, BMW I3 (similar Nissan Leaf, Renault Zoe, etc) are un consum mediu de 15 kwh/100km conform rapoartelor oficiale si a datelor achizitionate de la utilizatori (www.spritmonitor.de – peste 1 milion de km parcursi). Emisiile sunt asadar variabile in functie de sursa energiei electrice consumate. Conform Transelectrica, astazi 30 Mai, cand scriu acest articol, distributia surselor arata asa:

Sursele energiei electrice intr-o zi oarecare, daytime ora 14:30, in Romania.

Pentru fiecare sursa generatoare exista date oficiale la nivelul Eurostat pentru emisiile CO2 si NOx specifice pe kwh:

Calcul emisii medii per kwh energie produsa in RO
conform Eurostat si Transelectrica

Mai jos gasiti 2 chart-uri construite pe baza datelor oficiale ale Uniunii Europene si Transelectrica de mai sus, luand in considerare sursa generatoare a energiei electrice folosite la incarcarea vehiculul electric (in exemplu calculul s-a facut pentru Bmw I3, consum mediu 15kwh/100km) vs Passat TDI.

Emisii NOx vehicul electric BMW I3 versus Passat TDI euro5 in functie de sursa energiei electrice

Charturile sunt doar pentru emisii CO2 si NOx, pana la momentul acesta nu am gasit datele oficiale pentru emisiile de particule in suspensie per kwh de energie produs la nivelul UE, cert este ca in cazul regenerabilelor acestea sunt zero sau aproape zero.

Emisii CO2 vehicul electric BMW I3 versus Passat TDI in functie de sursa energiei electrice

In situatia in care cresterea abrupta a vanzarilor de autoturisme electrice va genera o cerere crescuta de statii de incarcare, dezvoltarea sustenabila va impune conectarea acestor statii la surse de energie regenerabila, caz in care comparatia intre ardere interna si electric devine inutila.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *