July 13, 2020

VW T5 TDI

Recenzie Second Hand

Legendara serie a constructorului german, la a cincea generatie – debutul in 2002-2003, cu puncte forte motoarele de noua generatie PD (pumpe-duse) si norma de poluare Euro4, schimbate in 2010 cu sistemul Common Rail, aparut prima oara la Fiat, in 1998.

Am condus varianta Shuttle, cu 8 locuri, intr-un test drive, excursie Bucuresti – Veliko Tarnovo. Toate cele 8 locuri au fost ocupate si a ramas loc generos pentru bagaje. Am facut plinul cu motorina de la Petrom, uimit de capacitatea mare a rezervorului (85 de litri).

Exemplarul nostru, la o varsta onorabila de 10 ani si 177.000km, nu da semne de oboseala, in principal din cauza ca oricum e foarte obosit de nou – motorul nu dezvolta decat 84cp si 200nm, iar greutatea proprie este de 2350kg, rezultand o putere specifica de 3.5cp/100kg. Pentru comparatie, Dacia 1300 lansata in 1969 avea 6.1cp/100kg. Vom mai vorbi despre asta mai tarziu.

La interior, tapiteria si elementele de comanda (volan, schimbator pedale) nu au nicio urma de uzura, sau foarte mici urme (pedala de ambreiaj prezinta oarece semne de apasare pe lateral daca te uiti foarte atent). Calitatea constructiva este una satisfacatoare si chiar daca pe alocuri la interior tabla e neacoperita de tapiterie (mai ales la locurile din spate) senzatia de confort tipica VW nu e afectata. Ma astept ca la 300-400.000 km lucrurile sa nu se schimbe semnificativ la partea de interior. La partea mecanica insa, propulsorul PD e recunoscut ca fiind unul nu foarte fiabil, prin urmare necesita servisare destul de frecventa iar cheltuielile pentru reparatii sunt semnificative.

Tinuta de drum si suspensiile sunt ireprosabile, van-ul VW nu dezamageste nici aici – distributia greutatii pe axe e aproape egala deci curbele sunt o placere – iar centrul de greutate, desi mai sus decat la un automobil mic, nu stanjeneste deloc negocierea virajelor. Franele sunt prompte si eficiente si ele. Nu ai ce comenta. Doar ca….

Motorul. Cu o capacitate cilindrica de 1.9 litri si 84cp la 3500rpm, cuplul maxim 200Nm la 1750rpm, pe un automobil cu masa proprie de 2350kg si incarcat cu 7 persoane (inca 400kg)… nu inseamna “love”. Ci dimpotriva:

  • Nu poti depasi nimic daca ai peste 70 km/h
  • Nu poti urca nici cea mai mica panta cu treapta a 5-a
  • Pantele din zonele de deal le poti urca doar cu a 3-a, turat la 3000-3500 rpm
  • Atingi 100 km/h doar daca ai vale sau vant din spate.
  • Viteza maxima teoretica e 135 km/h, dar eu nu am putut obtine decat 110 km/h
  • Prezenta ta pe carosabil e inconjurata de pericol la orice pas: esti maricel, nu poti depasi mai nimic, ceilalti vor sa te depaseasca toti.
  • La volan, e ca si cum ai conduce o RABA sau o betoniera plina.
  • Demarajul oficial de la 0 la 100km/h dureaza 24 de secunde. In realitate atingi 100km/h doar daca ai soseaua goala si la vale (ma repet, dar e important de stiut)
  • Demarajul de la 80 km/h la 120 km/h este N/A – insa cred ca e posibil sa atingi viteza de 120 km/h daca nu esti incarcat, ai anvelope de vara si mult, mult timp la dispozitie.

Prin urmare, experienta cu un astfel de propulsor aplicat unui Transporter care teoretic ar trebui sa duca 7 adulti cu bagaje la drumuri lungi e de fapt un calvar. Inginerii germani insa au considerat ca propulsorul e o alegere buna.

Mai mult decat atat, si va rog sa cititi cu atentie, aceeasi ingineri germani au limitat puterea acestui motor de la 105 cp la 84 cp DOAR DIN SOFT – hartile de injectie sunt alterate de la motorul de 105 cp pentru a produce mai putin cuplu si turatie maxima mai mica! Turbina e aceeasi (kkk), admisia e aceeasi, intercoolerul lipseste la ambele versiuni – softul e singura diferenta. Ceea ce e de neconceput pentru mine, dar poate fanii tehnologiei germane stiu mai bine. De ce viata pasagerilor si a soferului e pusa in pericol de submotorizarea crasa din software – nu o sa-mi pot explica niciodata. In 2010 motorul a primit o noua chiuloasa si injectie directa common rail, devenind Euro5. Puterea maxima insa a ramas aceeasi, nici cuplul nu s-a schimbat – hartile de injectie sunt identice…

Viteza maxima Transporter T5 TDI 1.9 PD 84cp DPF

Overall, excursia din Bulgaria a adunat 750km, consumul de combustibil a fost de cca 6.5 litri / 100km (da, pentru ca nu poti sa mergi repede, deci nu poti sa consumi mai mult). La intoarcere am incercat sa pornim chiar aerul conditionat, dar viteza a scazut de la 90 km/h la 80 km/h imediat.