November 27, 2020

Trestia de zahar si intrigantul caz al Braziliei

Brazilia, 1979: Fiat lanseaza modelul 147, primul automobil care functioneaza exclusiv cu bioetanol, combustibil obtinut in Brazilia din trestia de zahar cultivata ca raspuns pentru criza petroliera. Nu e prima oara cand se intampla asta, in Brazilia celui de-al doilea razboi mondial, productia de biocombustibil atingand maximul in urma blocadei naziste din anii 1940-1943, urmand a fi scazuta in urma abundentei petrolului ieftin din anii 50 si 60.

Fiat 147, 1979 – primul automobil care functioneaza exclusiv pe baza de bioetanol (E100), produs in Brazilia din trestia de zahar adusa de colonialistii portughezi in secolul 16.

In 2010 peste 25 milioane de autoturisme (Romania are sub 5 milioane) in Brazilia functioneaza pe biometanol (E100) in urma politicii guvernului de sustinere a agricultorilor si procesatorilor de biocombustibil. Toti constructorii de automobile, inclusiv VW cu gama Golf si Jetta produc automobile pe bioetanol special pentru piata braziliana. Ce inseamna asta pentru mobilitate? Pe scurt, in perioada 2015-2017, productia si consumul de bioetanol din Brazilia au totalizat 26 de milioane de tone pe an. Spre comparatie, in Romania se consuma anual 2,5 milioane de tone de combustibil fosil. Productia anuala braziliana ar acoperi consumul Romaniei pe 10 ani si ar reduce emisiile… haideti sa vedem cu cat:

Toyota Prius FlexiFuel pentru Brazilia functioneaza cu E100 (bioetanol 100%) pentru emisii CO2 injumatatite fata de varianta pe benzina.

Emisiile de NOx in cazul autoturismelor alimentate cu bioetanol sunt situate la 10% fata de diesel, particulele in suspensie sub 5% iar emisiile de CO2 se injumatatesc. Din punct de vedere energetic, biometanolul are un coeficient EROEI (energy return on energy invested) de 8, fata de 10 pentru petrol, in scadere. Reteta cu alcool injectat in camera de ardere reduce dependenta de petrol si stimuleaza producatorii agricoli. In Europa insa interesul pentru o asemenea solutie e minim, motoarele cu aprindere prin compresie nefunctionand cu bioetanol, ci cu biodiesel – varianta despre care vom vorbi intr-un articol separat.

Saab flexi-fuel capabil sa functioneze cu 100% bioetanol – motor 1.8T 150cp. Nivelul de emisii este redus la jumatate fata de varianta alimentata cu benzina.
Un automobil VW alimentand cu bioetanol (alcool) pur 100% in Sao Paolo

Cu privire la costuri, in urma taxarii mai reduse a biocombustibilului (22% vs 54%) , in Brazilia benzina costa aproximativ echivalentul a 5 lei iar bioetanolul sub 3 lei pe litru.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *